Внесено зміни до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання.

Внесено зміни до Порядку забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, якими було запроваджено нові гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання:

  • введено нові гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання:
    • 5 нових стандартів для операторів систем розподілу (11 встановлених вимог) та 2 – для електропостачальників, зокрема таких як:
      • виставлення електропостачальником споживачу вірного рахунку;
      • дотримання строків надання послуг комерційного обліку (заміна лічильника, перевірка лічильника тощо);
      • кількість перерв тривалістю понад одну годину протягом попередніх 12 місяців у одного споживача для: 1) аварійних перерв з вини компанії: менше 9 перерв – для сільської місцевості; менше 7 – для міської; 2) для планових перерв з попередженням – менше 12.
      Стандарт щодо кількості перерв запроваджується з 01.07.2021. Отже, відповідальність компаній перед споживачами за часті перерви в електропостачанні настає уже зараз, оскільки всі перерви у період із 1 липня 2020 року до 1 липня 2021 року (попередні 12 календарних місяців) враховуватимуться під час розгляду звернень споживачів щодо надання компенсації за недотримання зазначеного стандарту;
  • введено гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання для оператора системи передачі (17 гарантованих стандартів);
  • підвищено розміри компенсацій за недотримання гарантованих стандартів якості. Зростання компенсацій відбувається за 19 строками гарантованих стандартів в середньому вдвічі, в основному із 100 до 200 гривень для побутового споживача (а для послуг, пов’язаних з приєднаннями, зокрема щодо видачі технічних умов на приєднання – з 200 до 600 грн).

Довідково:

Гарантовані стандарти якості електропостачання та компенсації споживачам за їх недотримання були вперше запроваджені у січні 2017 року (постанова НКРЕКП від 18.10.2016 № 1841).

Метою запровадження гарантованих стандартів, які відповідають найкращій європейській практиці регулювання якості електропостачання, є посилення захисту прав споживачів, яким надаються послуги з електропостачання неналежної якості, стимулювання ліцензіатів до підвищення рівня якості послуг.

Постановою від 12.06.2018 № 375 було внесено зміни до порядку надання компенсацій споживачам, якими зокрема було:

  • гарантовані стандарти приведено у відповідність до нових нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог Закону України «Про ринок електричної енергії»;
  • деталізовано порядок надання компенсації, зокрема взаємодія оператора системи розподілу та постачальника при наданні компенсації;
  • встановлено залежність розміру компенсацій від типу споживача (побутовий/непобутовий);
  • встановлено нові гарантовані стандарти та компенсації за їх недотримання щодо порушення показників якості електричної енергії (зокрема, щомісячна компенсація у розмірі 25% плати за розподіл при недотриманні показників відхилення напруги, періодична компенсація за недотримання строків усунення причин незадовільної якості електричної енергії).

Відповідно до чинного порядку споживач отримує компенсацію у випадку недотримання оператором системи розподілу або електропостачальником встановлених гарантованим стандартом строків надання послуг та виконання робіт, а саме щодо: видачі технічних умов на приєднання; відновлення електропостачання; надання послуг комерційного обліку; відповіді на письмові звернення; якості електричної енергії. При цьому компенсація надається автоматично шляхом зменшення рахунку споживача на оплату електроенергії у строк до 75 днів з дня порушення встановлених строків. Компанія сама визначає, яким споживачам вона має надати компенсацію, і повідомляє про це споживача. Розмір компенсації – фіксований (в середньому 200 грн для побутових споживачів). Якщо протягом встановленого терміну компенсація не надана, розмір компенсації подвоюється.

Найпоширенішим випадками недотримання стандартів є відновлення електропостачання після перерви понад 24 години та недотримання показників якості електричної енергії (змінення напруги). Так, у разі відсутності електроенергії з вини компанії понад 24 години споживач має отримати компенсацію у розмірі 200 грн для побутових споживачів та 400 – 600 грн – для непобутових.

Компенсація за незадовільну якість електричної енергії надається за результатами розгляду скарги споживача щодо якості електричної енергії. Так, якщо скарга визнана обґрунтованою, компанія щомісяця надає споживачу компенсацію в розмірі 25 % плати за надання послуг з розподілу до дня усунення причин незадовільної якості у строк до 75 днів з дня завершення місяця.

Варто зазначити, що велика кількість компенсацій надається компаніями за виявленими фактами недотримання гарантованих стандартів під час здійснення перевірок, розгляду скарг споживачів в НКРЕКП, а також додаткових запитів на компанії за результатами аналізу звітності.

З розмірами компенсацій, наданих споживачам за 2017 – 2020 рр (І півріччя) за компаніями можна ознайомитися за посиланням.

Посилання на джерело інформації Повернутися до новин